Recompensele- tehnica de intarire pozitiva a comportamentelor

Câte tipuri de recompense pot fi folosite? Care sunt mai eficiente? Există recompense universal valabile?

Există stimuli care reprezintă întăriri pozitive pentru aproape orice persoană (alimentele preferate), la fel cum există stimuli care sunt semnificativi doar pentru unele (unii copii preferă anumite programe T. V., alţii, să se joace cu prietenii sau cu o jucărie care le place mai mult etc).

De aceea, trebuie acordată o mare atenţie copilului pentru a afla ce reprezintă pentru el o recompensă semnificativă {de exemplu. în general, copiilor le plac dulciurile). Dar nu tuturor copiilor le plac la fel de mult dulciurile! Prin urmare, semnificaţia unei recompense variază de la individ la individ.

In funcţie de natura lor, recompensele pot fi:
a. alimente – bomboane, prăjituri, fructe, sucuri, meniul preferat, existenţa desertului la masă etc;
b. distincţii -jetoane, steluţe, puncte roşii, diplome etc;
c. posesiuni temporare ale unor obiecte („ împrumuturi”) – posibilitatea de a îmbrăca o rochie pentru ocazii speciale, de a sta pe scaunul cuiva, de a avea o cameră privată etc.
d. activităţi stimulatoare – excursii jocuri, vizionarea unor programe T. V., sau a unor filme la cinema, citirea cărţii preferate etc.
e. recompense sociale – îmbrăţişări afectuoase, laude, zâmbete, o simplă privire care să exprime interesul ş.a.m.d.

Din cauza faptului că frecvenţa comportamentelor care ar trebui întărite pozitiv este uneori foarte mare, se impun două precizări:

– atunci când dorim să formăm un comportament, îl recompensăm ori de câte ori apare. Ulterior, după ce deprinderea este formată, numărul întăririlor poate să scadă {câte o recompensă la a doua, apoi a treia apariţie ş.a.m.d.);

– e bine să se folosească recompense cât mai vânate, însă cele mai accesibile şi mai economice sunt cele sociale. Recompensă socială constituie şi a-l asculta pe copil atent, cu interes, a-l lăsa să-şi termine ideea (fraza), a menţine contactul vizual cu el, a-l susţine în iniţiative, a-i aprecia strădania, ignorând greşeala

surse: „Meseria de parinte”- Ioan Dolean, Dacian Dorin Dolean,
„Parent Talk”- Bray W., Williams S, Care for the Family, Cardiff, 1997

1 comentariu (+add yours?)

  1. oanaclara
    Apr 24, 2011 @ 13:35:40

    Sarbatori luminate!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 25 de urmăritori

%d blogeri au apreciat asta: